11 تیر 1403
logo

پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم

دانشگاه علوم پزشکی تهران

نشست علمی کاربرد پزشکی فرد محور در بالین برگزار شد

نشست علمی کاربرد پزشکی فرد محور در بالین با حضور صاحب نظران و پژوهشگران حوزه پزشکی فرد محور و با تاکید بر ضرورت تقویت زیرساخت ها برای اقتباس بیش از پیش این رویکرد در نظام سلامت کشور یکشنبه 2 تیرماه 1403 به میزبانی فرهنگستان علوم پزشکی کشور برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم، در ابتدای این نشست تخصصی که یکشنبه 2 تیرماه 1403 به میزبانی فرهنگستان علوم پزشکی کشور برگزار شد ، دکتر سیدحسن امامی رضوی دبیر فرهنگستان علوم پزشکی ضمن ابراز خوشحالی از ایجاد  فضایی که افراد صاحب نظر بتوانند در مورد پدیده های نوظهور علمی گفت و گو کنند، گفت: پزشکی فرد محور، بحث بسیار مهمی در حوزه پزشکی است و کشورهای منطقه به ‌شدت در این زمینه کار می‌کنند و ما نباید در این زمینه از آن‌ها عقب بمانیم.

در ادامه، دکتر باقر لاریجانی  رئیس گروه آموزش پزشکی فرهنگستان پزشکی کشور با اشاره به اینکه پزشکی فرد محور ، یک رویکرد نوین در پزشکی است گفت: این رویکرد بر روی بیمار، نیازها و درمان‌های فرد محور تمرکز دارد.

وی ادامه داد: این رویکرد، بر اساس ویژگی‌های ژنومی هر فرد، تشخیص و درمان بیماری‌ها را انجام می‌دهد.

استاد  ممتاز دانشگاه علم پزشکی تهران تصریح کرد: از مزایای این رویکرد می‌توان به بهبود کیفیت مراقبت‌های درمانی، کاهش هزینه‌ها و افزایش اثربخشی درمان اشاره کرد.

رئیس گروه اموزش فرهنگستان تصریح کرد: در ایران نیز، پزشکی فرد محور به عنوان یک رویکرد مهم در حوزه پزشکی در حال ظهور است.

وی با ذکر مثالی از کاربرد این علم در درمان سرطان گفت: از طریق پزشکی فردمحور، می‌توان  تشخیص های زود هنگام و درمان های فرد محور را برای بیماران به کار برد. بطوری که از اطلاعات مربوط به ژن‌ها و تومورها در افراد مبتلا به سرطان می توان دریافت  چه چیزی باعث بروز بیماری شده و بر اساس آن، برنامه‌ی درمان فرد محور را تنظیم کند این رویکرد به ویژگی‌های ژنتیکی هر فرد توجه دارد و درمان‌ها را بر اساس این ویژگی‌ها فرد محور می‌کند.

رئیس مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم  در ادامه با ذکر مثالی از کاربرد های پزشکی فردی در پیش اگهی، تشخیص و درمان برخی بیماری های از جمله بیماری‌های کاردیومتابولیک گفت:  با کمک پزشکی فرد محور، می‌توان به خانواده‌ها آگاهی داد که آیا افراد مختلف در خطر ابتلا به بیماری‌های متابولیک مانند دیابت یا چاقی یا بیماریهای قلبی عروقی هستند.

در بخش دیگری از این نشست دکتر دهقانی فیروز آبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست ‌جمهوری با بیان اینکه رویکرد پزشکی فردی در حوزه پزشکی به تمرکز بر فرد و نیازهای او می‌پردازد گفت: از زمانی که بشر با محتوا و موضوع علم آشنا شد، چند دوره یکبار با امواج‌ فناوری که پارادایم‌های ما را تغییر می‌دهند، مواجه شده‌ایم. این تغییر پارادایم‌ها، علاوه بر تحول در بسیاری از مسائل، فرصت‌های جدیدی را نیز به ارمغان می‌آورد. پزشکی فرد محور یکی از این موج‌های فناوری است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور بیان کرد: بسیار مرسوم است در زمانی‌که یک موضوع جدید وارد جامعه‌ای شود، پذیرش بحث با مقاومت روبرو شود و به علت مقاومت افراد، رشد و شکوفایی در جامعه با تاخیر رخ می‌دهد و دقیقا همین موضوع در جامعه ای که افراد با بحث آشنایی ندارند با سرعت بیشتری شکوفایی پیدا می‌کند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، تصریح کرد: در دوران اخیر که ما از فناوری های نوظهوری مانند کوانتوم، علوم شناختی و هوش مصنوعی و .. صحبت می‌کنیم، «امنیت» پیشران علم و فناوری است و امروز در دنیا نهادهای امنیتی، علم و فناوری را تحریک می‌کنند و در نهایت تمام فناوری های جدید، بزرگترین رویکردشان این موضوع است.

سپس دکتر حسینعلی شهریاری عضو پیوسته فرهنگستان علوم ‌پزشکی و رئیس کمیسیون بهداشت، درمان مجلس شورای اسلامی در رابطه با پزشکی فرد محور اظهار کرد: متاسفانه اکنون در کشورمان در حال ارائه یک طب سنتی هستیم و در این سال‌ها رویکرد های نوین پزشکی از جمله پزشکی فرد محور تغییر نکرده است.

 رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: ما باید خودمان را در حوزه پزشکی و سلامت بروز کنیم، اما متاسفانه همچنان مطالب درسی، کتاب‌ها و تدریس دانشگاهی ما قدیمی است و تغییرات جزئی داشته است، و ما نیاز به تجدید نظر در  کوریکولوم  آموزش پزشکی داریم.

 نخبه‌های زیادی در کشور وجود دارند که با کمک آن‌ها می‌توانیم پیشرفت‌های چشم‌گیری را در حوزه سلامت و درمان شاهد باشیم.

وی تصریح کرد: اگر می‌خواهیم در آینده نیز مردم برای درمان در کشور خودمان بمانند و درمان شوند باید از هوش مصنوعی و پیشرفت‌های تکنولوژی استفاده کنیم و عقب نمانیم چرا که اکنون در برخی از کشورهای پیشرفته، به ‌کمک هوش مصنوعی بیماری تشخیص داده می‌شود و راهکارهای مناسب به بیمار ارائه می‌شود. و ما باید خودمان را به این علم برسانیم، در غیر این صورت مردم برای داشتن درمان سریع‌تر به کشورهای  دیگرخواهند رفت.

 

در بخش دیگری از این نشست دکتر افشین استوار رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم نیز 

با تاکید بر اینکه  برای آن که بتوانیم پزشکی فرد محور را به طریق واقعی و با روح کامل آن در کشور مستقر سازیم  لازم است سیاستگذاران حوزه سلامت  در نشست های تخصصی که با حضور پژوهشگران و افراد صاحب نظر تشکیل می شود شرکت فعالانه کنند تا با موانع، فرصت ها و تهدیدات آشنا شوند و برای آن ها برنامه ریزی کنند.

رئیس پژوهشگاه ادامه داد: یک نظام کارآمد پزشکی فرد محور متشکل از نظام بهینه علوم پایه, فن آوری اطلاعات، ذخیره و انتقال داده ها، سخت افزار مناسب، نیروهای کارآمد و دوره دیده، قوانین و ضوابط مناسب، نظام دارویی و بیمه ای موثر و به روز، آیین نامه ها و نظام نظارتی مناسب و موثر و همچنین شبکه های پیشرفته و پویای تحقیقاتی و بالینی است که در مورد هر کدام از آن ها باید برنامه ریز موثری انجام شود.

این نشست که با همکاری مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم و مرکز تحقیقات پزشکی فرد محور با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری برگزار شده بود داری سه پانل اصلی بود که پانل اول پانل راهبردی، پانل دوم بالینی، و پانل سوم پانل صنعت دارو و پزشکی فرد محور بود.  متخصصان و صاحب‌نظران حوزه‌های مختلف سلامت و مهندسی در قالب پنل های تخصصی اشاره شده  پیشرفت ها، کاربرد ها و همچنین محدودیت های عرضه و بکارگیری تکنولوژی های پزشکی فرد محور را در حوزه های مختلف پزشکی فردی  از جمله کاربرد بالینی در بیماری های   قلب؛ روانپزشکی، سرطان و نورولوژی، تکنولوژی امیکس و داده‌های بزرگ و صنعت دارو بحث و بررسی کردند.

فیروزه  حاجی پور
تهیه کننده:

فیروزه حاجی پور